منتديات دموع البابا

بسم الاب وبن والروح القدس اله واحد امين

اهلا بيكم اخواتى فى منتداكم دموع البابا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات دموع البابا

بسم الاب وبن والروح القدس اله واحد امين

اهلا بيكم اخواتى فى منتداكم دموع البابا

منتديات دموع البابا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

افلام مسيحية/ترانيم/كليباتى/برامج/صور مسيحية متنوعة/واخرى

قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2 قصة حقيقية Designedbywithlove2

قصة حقيقية

ميرولا منتصر
    ميرولا منتصر
    عضو فعال
    عضو فعال

اختر مزاجك اختر مزاجك : قصة حقيقية 320227101
    تاريخ الميلاد04/03/1992
    32

قصة حقيقية Empty قصة حقيقية

مُساهمة من طرف ميرولا منتصر الجمعة 11 يناير 2013 - 21:58

قصة حقيقية

قصة حقيقية 29muioh

كان فيه اتنين واحد فيهم مسيحى و التانى مسيحى بس المسيحى الاول كان مسيحى حقيقى و التانى كان بتاع شر و بتاع انتقام و دايما يفتخر بنفسه و عايش فى الدنيا بدراعه وواخد كل حاجه عافيه و ده غير حاجات تانيه كتير يمكن مينفعش تتكتب لكن الصدفة جمعت بين الاتنين وللاسف الصدفة كانت و هما رايحين المدرسة فى سنة تالته ابتدائي و حصلت خناقة بين واحد و بين المسيحى الحقيقى وكان ماشي بالصدفة جمبهم المسيحى التانى و لانه بيحب الشر راح داخل الخناقة و بدا يضرب و مكنش عارف انه بيدافع عن المسيحى الحقيقى يمكن لو كان عرف مكنش دخل الخناقة اصلا لانه ملهوش فى الخير و بعدما خلصت الخناقة بدات صحوبية بين المسيحى الحقيقى و المسيحى التانى و الصحوبية كانت عجب لكن استمرت و هما الاتنين خلصوا الابتدائية و دخلوا الاعدادية و فى الاعدادى تحولت الصحوبية لصداقة وفيها كانت احلى ذكريات لانهم كانوا بيذاكروا مع بعض و ياكلوا مع بعض و يشربوا مع بعض و جمب بعض و كل شيئ كان مع بعض وخلصت الاعدادية و دخلوا الثانوية و الغريبة انهم دايما يبقوا فى فصل واحد من اولى ثانوى لغاية تالته ثانوى و فى الثانوية تحولت الصداقة الى اخوية يعنى هما الاتنين كل واحد فيهم ظل للتانى و مش بيتفارقوا و الحال على ما هو عليه المسيحى الاولانى عايش ليسوع و التانى عايش لنفسه مع ان صاحبه حاول معاه كتير لكن مفيش فايدة و طلعت نتيجة الثانوية و الاولانى جاب مجموع كبير و التانى جاب مجموع اقل منه ولما جه وقت كتابة ورقة الرغبات بتاعت تنسيق الجامعات حصلت حاجه غريبة و هى ان الاولانى رفض يكتب ورته بل ما التانى يكتب ورقته و طبعا التانى مكنش فاهم وطبعا ما اعترضش وقال ماشى و كتب ورقته و المفاجاة ان الاولانى و بالرغم من انه جايب مجموع كبير لكنه كتب نفس اللى مكتوب فى ورقة التانى وحصل اللى كان هو عايزه و دخل الاتنين كلية التجارة و فى جامعة واحدة والكلية اصبحوا شيئ واحد ساكنين متغربين مع بعض وكل حاجه فىحياتهم مع بعض لدرجة انهم كانوا يشتروا ملابس زى بعض و فى الكلية و فى مرة و التانى كان بيعمل الشاى للاولانى و كان الاولانى قاعد فى البلكونة و دخل التانى بالشاى لقى صاحبه بيبكى راح قاله بتبكى ليه ؟ هو النتيجة ظهرت ؟ بس ازاى النتيجة ظهرت و احنا لسه مدخلناش الامتحانات ؟ راح الاولانى قال للتانى انا مخنوق انا تعبان و نفسى ارتاح .راح التانى قال له ما تروح تراتح يا اخى يعنى هى ناقصة غم و نكد.قوم اشرب شاى و بعدين روح نام .راح الاولانى قال التانى انا راحتى مش فى النوم لكن راحتى مع يسوع و انا مشتاق ليسوع و نفسى اشوفه و اترمى فى حضنه و عشان كده انا مشتاق له و نفسى اروح له .راح التانى قال له هو ده اللى مضايقك .طيب بسيطة ارميك من البلكونة و بكده ترتاح زى ما انت عاوز .راح الاولانى قال للتانى بطل هزار و اسمعنى و بدا يكلمه عن يسوع الصديق و عن يسوع الاب و عن يسو المصلوب و لاول مرة فى حياته بكى التانى و كأنه بيسمع حكاية يسوع لاول مرة و استمرت الجلسة دى و استمر الاتنين فى الكلام و فى الدموع لحد ما اتفق هما الاتنين انهم بعدما يخلصوا كليتهم انهم يكرسوا حياتهم لربنا ويروحو اى دير طالبين رهبنة و مرت الايام وخلصت الكلية و العجيب ان الاتنين اخدوا اعفاء كامل من الجيش و بداءو يفكروا ازاى يخرجوا من العالم و الظروف سمحت للتانى انه يخرج من العالم و بسرعة لكن الاولانى اضطر يتاخر لظروف معينة و بعد اربعين يوم من دخول التانى الدير جه تليفون من والد الاولانى و قاله صاحبك تعبان و فى المستشفى و بسرعة و قبل ما يكمل والد الاولانى الكلام طلع التانى يجرى على رئيس الدير و استئذن انه يرجع لسبب ضرورى و فعلا اخد الاذن و سافر و راح المستشفى وفى المستشفى لقى صاحبه نايم راح ععد جمبه على السرير و قال لصاحبه قوم انا جيت اخدك معايا الدير لكن الاولانى مردش عليه لكن التانى قال له قوم يا اخى بقى و بطل تمثيل انا عارف انك بتعمل كده عشان ابوك يسيبك تروح الدير لكن الاولانى مكنش بيرد و هنا بدا التانى يشر باحساس غريب و بدا يصحى صاحبه و مسك يد صاحبه و بكى و قال له قوم ارجوك قوم لكن الاولانى مردش و هنا فهم التانى انه صاحبه سافر السما و بدا التانى يلطم و يصرخ و يبكى و راح قام واخد صاحبه اللى مات فى حضنه و بدات الناس بسبب صوت صراخه تدخل الاوضه و بداوا يحاوله يشيلوه من صاحبه لكنه كان بيضرب و بكل عنف اى حد يقرب من صاحبه و جات ساعة التغسيل و دخل اتنين من قرايب الاولانى و ربطوا التانى بالحبال و طلعوه بره وحطوا قريبهم فى الصندوق و بعد ساعات دخلوه الكنيسة و فى الكنيسة رفض الكاهن دخول صاحبنا التانى الكنيسة لانه عارف المحبة اللى كانت بينهم لكن سمح لهم انهم يفكوه من الحبال و هما رايحين يدفنوه و لما فتحوا المقبرة و دخلوا صاحبه الاولانى فيه راح قام هو حاول يدخل المقبرة و ردم التراب على نفسه و كان عاوز يتدفن مع صاحبه و كتير حاولوا يمنعوه لكن كان بيضرب الكل و بكل عنف لدرجة انه ضرب ابونا كاهن الكنيسة و بصعوبة شديدة قدرت الناس تمنعه و اخدوه بالعافية من قبر صاحبه وكانت ليلة صعبة و دخل التانى الكنيسة و قعد يبكى و يعاتب ربنا و فجاة ظهر نور من صورة رب المجد و صوت بيقوله انتم مكنتوش اتنين لكن كنتم تلاته و انا التالت بتاعكم راح التانى قال لربنا ايوه بس صاحبى مات راح ربنا قاله و انا كمان كنت ميت عشانك و بحبك وكنت اقرب ليك من صاحبك و عمرك ما بكيت لانى اتصلبت عشانك و عمرك ما بكيت بسبب محبتى ليك و عمرك ما فكرت فيا بس انا كنت بفكر فيك من زمان و بعد ده كله جاى زعلان منى لان صاحبك مات ما انا كمان صاحبك و دخلت القبر و كان عشانك مش عشانى وبدا ربنا يبكى و صاحبنا التانى يبكى و فى لحظة لقى صاحبنا التانى نفسه فى حضن ربنا و بيقوله سامحنى يارب لانى كنت فاكر ان ليا صديق واحد ومات لكن النهارده عرفت انه ليا صديق مكنتش اعرفه صديق الزق من الاخ اسمه يسوع و استمروا الاتنين فى البكاء و الدموع و شوية شوية بدا يختفى النور من الصورة و يختفى الصوت و صاحبنا التانى بقى لوحده و من ساعتها عايش لوحده و عايش بس عشان صديقه يسوع و نفسه ان الكل يعرف يسوع
    القصة حقيقية وحصلت فى الصعيد الجوانى

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء 8 مايو 2024 - 13:34